torstai 16. helmikuuta 2017

Perustoiminnot

Hiiren painikkeet


Tarvitset vähintään hiiren, jossa on kolme painiketta. Nykyään useimmissa halvoissakin hiirissä näin on, keskimmäinen painike on yleensä rullan yhteydessä. Tässä ohjeessa käytetään hiiren painikkeista seuraavia nimityksiä:



Yksittäinen objekti valitaan klikkaamalla sen päällä hiiren kakkospainiketta. Tällöin valittuun objektiin tulee oranssi reunus. Jos haluat esimerkiksi poistaa ohjelman avausikkunassa näkyvän kuution, klikkaa sitä hiiren kakkospainikkeella, paina näppäimistöltä delete ja varmista vielä painamalla Enter-näppäintä.

Alla Blenderin aloitusikkuna ja siinä oletuksena näkyvä kuutio:
 

Liikkuminen ikkunassa

Painamalla hiiren keskipainikkeen pohjaan, voit vaihtaa näkökulmaa helposti hiirellä. Hiiren rulla lähentää ja loitontaa.

 

Objektien luominen

Uusien objektien luominen onnistuu esimerkiksi vasemmasta reunasta löytyvän Create-välilehden avulla. (Jos tämä sivupalkki ei ole näkyvissä, paina näppäimistöltä T-näppäintä. Pikanäppäimen muistaa Tools-sanasta, joka on sivupalkin ensimmäinen vaihtoehto.)
Tavallisimmat muodot näkyvät ensimmäisenä ylhäällä, lamppuja ja muita objekteja löytyy lisää kelaamalla palkkia alaspäin. Luomasi esine tulee siihen kohtaan, missä 3D-kursori on. Alla kuva 3D-kursorista:

 


 

Esineiden siirtäminen


Esineitä voi siirtää hiirellä vetämällä vihreästä, sinisestä tai punaisesta nuolesta. (Nuolet saa näkyviin valitsemalla kappaleen ensin.)



Jos haluat valita tarkan paikan koordinaatistosta, saat sopivan valikon helpoiten näkyviin painamalla N-näppäintä. Aukeava valikko on seuraavan kaltainen:



Kirjoittamalla nyt näkyvään Location-kenttään haluamasi koordinaatit ja painamalla Enter, saat kappaleen siirtymään sinne.

Object mode - edit mode


Moodin voit valita alhaalla näkyvästä palkista:



Object mode:ssa voit liikuttaa, kääntää ja muuttaa esineen kokoa. Edit mode:ssa taas muutetaan esineen muotoa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti